Inaugurarea Ansamblului Pieții Habitat

7

Joi, 24 octombrie, de la ora 17:00, spațiul cultural hibrid Art + Design organizează un eveniment public în care se inaugurează (metaforic) o nouă piață urbană în fața clădirii Habitat Proiect (Bd. Carol I, nr. 4) din Iași prin prezentarea unei lucrări de artă publică, deschiderea unei expoziții și organizarea unei discuții de tip ‘artist’s talk’ cu realizatorul sculpturii „Berilul”, Lucas Horvath (Austria), în conversație cu curatorul expoziției „Arhitecturi de laborator”, Cătălin Gheorghe.  

The Beryl (II) / Berilul (II)
o sculptură în spațiul public, realizată de Lucas Horvath (AT)

Titlul lucrării este o aluzie la eseul „Despre Beril”, scris în 1458 de Nicolaus Cusanus, în care este pusă în discuție cunoașterea simbolică pornind de la metafora pietrei de beril (ref. în eng. Nicholas of Cusa, „De beryllo” / „On the Beryl (On [Intellectual] Eyeglasses”).

Cardinal, politician, filosof și teoretician al aprehensiunii (avant la lettre), Cusanus a meditat asupra problematicilor introspecției metafizice prin probarea unor dovezi prin intermediul utilizării efectelor oglindirii/speculării (urmărind semnificațiile a ceea ce el numește „lentilele intelectuale”).

Sculptura cristalină oglinditoare/reflectoare, executată de Lucas Horvath și asistenții săi în Iași, are două scopuri:

1. intenționează să reflecte specificitățile dialectului arhitectural unic al modernismului târziu din România, fațada clădirii Habitat Proiect fiind în mod literar oglindită.

2. în același timp, prin intermediul motivelor care sunt realizate cu spray-ul pe suprafața oglinditoare a sculpturii (utilizând ochelari striviți și sticlă spartă ca aluzie la simbolistica metafizică a lui Cusanus), artistul continuă o serie de lucrări începute pe parcursul anului trecut pe perioada unei rezidențe la Paris.

Arhitecturi de laborator / Laboratorial Architectures
o expoziție pe casa scării fostului ICPROM (actualul Habitat Proiect), Corp B, curatoriată de Cătălin Gheorghe (RO)

Expoziția propune parcurgerea unui itinerariu spațial prin reflectarea asupra imaginării arhitecturale a patru piețe publice ale orașului Iași și întoarcerea privirii retrospective asupra graniței temporare dintre cea de-a doua jumătate a anilor ’60 și începutul anilor ’70, o perioadă de calibrare a utopiilor modernismului socialist care avea să se termine brusc prin pragmatizarea politicilor locuirii și a economizării resurselor materiale.

Printurile grafice, realizate prin scanarea selectivă a planșelor colectivului de arhitecți ai ICPROM Iași (Institutul de Cercetare și Proiectare Moldova) sunt instalate pe verticala casei scării corpului B al clădirii Habitat Proiect (în care a activat până în 1991 ICPROM-ul, redenumit ulterior Habitat Proiect), construind într-o spirală progresivă, pe patru etaje, traseul unui vizitator care sosește în Piața Gării, urcă către Piața Tineretului (actuala Piață Mihai Eminescu), înaintează către Piața Teatrului și ajunge în Piața Palatului (Culturii), parcurgând astfel diferite ansambluri utopice, proiecte urbanistice nerealizate, în care ar fi avut loc alte vieți, alte moduri de a trăi.

Lucrările, „găsite” în arhiva Habitat Proiect, rămân nesemnate, făcând o aluzie de corespondență la munca colectivă și anonimă a arhitecților din cadrul ICPROM în perioada realizării acestor desene de schematizare a unor proiecte de sistematizare urbană a unor piețe reprezentative pentru municipiul Iași.   

Expoziția ia accentul de pe chestionarea formelor de reprezentare ale puterii politice în peisajele urbane, aducând mai curând în atenție forța de expresie estetică și socială a unor forme de gândire implicate în organizarea modernistă a funcționalizării spațiului comunal al unor piețe publice reprezentative pentru configurarea hărții nervurale a orașului Iași.

În subsidiarul construcției expoziționale se poate observa specularea raportului de ficționalizare dintre laboratorul de reprezentări arhitecturale, activat la intersecția spațiilor libere ale conceptualizării și ale desenului, și recognoscibilitatea spațiilor urbane reale vizate în procesul de imaginare. Prin utilizarea limbajului arhitecturii brutaliste, raționaliste și funcționaliste — care va fi expus ulterior unei relații de forță cu strategiile urbanismului de urgență — spațiul urban devine un spațiu de compoziție, cu o estetică minimală, relativ sobră, dar absolut elegantă, și cu o semnificație maximală a relevanței trăirii în paradigma comunalității.

Artist Talk: Lucas Horvath, în conversație cu Cătălin Gheorghe

Librăria Art+Design (clădirea Habitat Proiect, B-dul Carol I, nr. 4, Iași)

Atât expoziția curatoriată de Cătălin Gheorghe cât și intervenția sculpturală din fața clădirii Habitat Proiect realizată de Lucas Horvath, care ar putea contextualiza identificarea unei noi piețe publice inserată în axa Bulevardului Copou, pot fi percepute ca forme modale de imaginație care ar proiecta condițiile unei reinventări tactice a spațiilor publice pe care le putem trăi în comun.

Lucas Horvath este un artist vizual care trăiește și lucrează în Viena (Austria). El lucrează în mediul desenului, picturii, sculpturii, instalației, fotografiei și al fișierelor audio. Dintre expozițiile sale solo se pot menționa: „Passenger Pym” (2017) și „TURBULENZEN” (2016), ambele la Republik Kugelmugel (Viena), „S ́empty” (2013) la Galerie Alcatraz (Hallein), „Urban Evidence” (2007) la Galeria Vector (Iasi), „The Piranesi Lounge” (2006) la Kunstverein Salzburg, „marakech suite” (1995) la Galeria Bab Doukalla (Marrakech, Maroc) și Galeria Chorfi (Casablanca, Maroc). De asemenea, a participat și la o serie de expoziții de grup, dintre care se pot menționa: „Im Schwarm der Objekte” (2018) la Cité internationale des Arts, (Paris), „Weitermachen“ (2017) la Kunstwerkstatt Tulln, „New frontiers: zeichnen” (2013) la Frohner Kunstforum (Krems), Galerie d ́architecture (Paris), Architekturzentrum (Viena), 2011: „Sense and Sensibility” (2011) la Kunstverein Salzburg, Bienala Periferic (2003) din Iași. A ținut o serie de prelegeri la Salzburg International Summer Academy (1996-2002), la Departamentul de Studii Media din cadrul Universității din Viena (2007) și la Academia de Arte Frumoase din Casablanca și din Tetouan (2008). A publicat, printre altele, în: Herbert Bayer / Sepp Maltan: Die italienische Reise, Hg.: OÖ Landesmuseen, Weitra (2017), Vector – critical research in context, Frieze Foundation și Vector, Londra și Iași (2010). 

Cătălin Gheorghe este teoretician, curator, editor și conferențiar universitar la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, unde predă cursuri de Estetica artelor vizuale, Studii vizuale aplicative, Teorii și practici ale cercetării artistice și Studii și practici curatoriale. Este curator al platformei educaționale de cercetare critică și producție artistică „Vector – studio de practici și dezbateri artistice” din 2007 și editor al seriei de publicații „Vector – cercetare critică în context” din 2005.

Proiect derulat de Art + Design și co-finanțat de AFCN. Sponsori: Gramma, Cuptorul Moldovencei. Parteneri media: Wink, Radio România Cultural, RFI, Ziarul de Iași, Modernism.ro.