Directorul comercial pe segmentul retail al Vodafone România (Chief Commercial Officer al Consumer Business Unit), Mihai Ghyka, părăseşte funcţia la mai puţin de doi ani de la instalare, mai exact din iunie 2011. Compania anunţă că decizia îi aparţine directorului, iar plecare va avea loc la sfârşitul lunii viitoare.
Despărţirea are loc în mod amiabil, cel puţin aparent. Motivele plecării nu sunt foarte clare, iar atunci când este vorba de „proiecte personale viitoare” este evident că nu acesta este motivul real. Mai bine ar fi rămas la „cauze personale”.
„Perioada petrecută în Vodafone a fost una dintre cele mai interesante din cariera mea, datorită oamenilor extraordinari pe care i-am întâlnit aici. Plec din această companie profund impresionat de spiritul inovator al Vodafone România, îmbogăţit de o noua experienţă, ce mi-a dat o mai bună înţelegere a clienţilor şi a industriei telecomunicaţiilor. Sunt onorat că am contribuit la succesul Vodafone. Personal, aş dori să le mulţumesc tuturor oamenilor cu care am lucrat pentru sprijinul, pasiunea şi energia lor. În perioada imediat următoare, mi-am propus să mă ocup de câteva proiecte personale şi să petrec mai mult timp cu familia şi cei apropiaţi”, spune Mihai Ghyka, în cel mai bun limbaj corporatist.
Până la urmă nu este atât de important de ce pleacă, oamenii vin şi pleacă, uneori pentru că doresc ei, pentru că nu se potrivesc în poziţia respectivă sau, pur şi simplu, pentru că nu dau randamentul scontat. Ghyka, spre exemplu, venea după zece ani în FMCG şi din poziţia de preşedinte şi director general la Bergenbier România, un domeniu complet diferit de telecom, chiar dacă este vorba de o funcţie în departamentul vânzări.
Compania spune că directorul a „contribuit semnificativ la o mai bună abordare a consumatorilor şi a ofertelor şi a condus mai multe proiecte strategice inovatoare cum ar fi reamenajarea a peste 100 de magazine Vodafone, lansarea primului Vodafone Experience Store şi a serviciului Zonga Music”. Lucruri bune sau nu (asta o ştie departamentul financiar al companiei), dar oricum trasate şi aprobate şi de şefii lui Ghyka.
În orice caz, Zonga este, cel mai probabil, un eşec. Atunci când ceri bani pentru muzică, o baze de date online pe care o poţi accesa oricând, dar lista de artişti şi albume este dezastruoasă, este clar că nu o să plătească nimeni. În fine, chiar şi Zonga ar putea fi ok, dar numai după ce ajunge la o bază de date serioasă.
Rezultatele financiare ale Vodafone de anul trecut, mai exact din primele şase luni (ultimele date disponibile) nu sunt tocmai bune. Totuşi, în timp ce veniturile totale au scăzut cu 5,2% în primele şase luni, numărul de clienţi a urcat uşor la finele trimestrului al treilea faţă de trimestrul anterior, până la 7,87 milioane. Din păcate şi numărul clienţilor rămâne la o scădere de peste jumătate de milion de utilizatori faţă de septembrie 2011.