- Spune-ne câteva lucruri despre afacerea ta. Cum a început totul?
MB: Propriu-zis Mobiera a fost înființată în urmă cu 3 ani, atunci când am pornit de la idea de a oferi ieșenilor mobilier la comandă de cea mai bună calitate. Anterior înființării firmei eu am activat în domeniu, astfel încât pot spune că am acumulat o experiență de peste 10 ani. Bine, pasiunea pentru tot ce ține de amenajările interioare a pornit din liceu, eu urmând Liceul de Artă Octav Băncilă. Mai târziu, doar am încercat să transform pasiunea în profesie, și spunem noi că în prezent facem asta cu succes. Mobiera este un soi de copil: este un business în continuă creștere și necesită mult timp și dedicare. Dar direcția în care ne îndreptăm ne încântă peste măsură, întrucât de aproximativ 1 an am început să comercializăm pe lângă mobilier la comandă și o gamă mult mai variată de produse destinate amenajărilor interioare: canapele, tapet, parchet, corpuri de iluminat, electrocasnice, obiecte sanitare. Iar clienții noștri apreciază că reușim împreună să îi scutim de n drumuri la multe magazine de unde ar fi putut să procure astfel de produse. Practic, reușim să oferim clienților noștri tot ce au nevoie de o amenajare completă.
2. Cum se îmbină viața ta personală cu cea profesională?
MB: De fapt, încerc să le îmbin cât pot de puțin. Dacă la începutul înființării Mobiera lucram cred 60 de ore pe săptămână – dacă nu chiar mai mult – acum încerc să dedic ceva mai mult timp familiei și prietenilor. Nu e ușor, însă încerc să dedic o mare parte din weekend vieții mele personale. Și de fapt e un principiu pe care îl respectăm și atunci când vine vorba de angajații noștri. Cred că avem nevoie cu toții de timp liber, astfel încât în ziua de luni să venim la atelier cu forțe proaspete. În rest, încerc să nu aduc problemele de la birou acasă și să mă bucur de timpul cu familia. Dacă aș putea trage un semnal de alarmă din acest punct de vedere, aș spune că e important să nu facem sacrificii uriașe atunci când vine vorba de viața profesională. Familia, prietenii și sănătatea noastră trebuie să rămână prioritare indiferent de situație.
3. Ce te motivează cel mai mult în munca ta?
MB: Mă simt motivat atunci când văd cât de mult a crescut Mobiera în ultimii ani. Am pornit de jos ca să spun așa, de la un atelier cu foarte puține utilaje și câțiva oameni. Dar astăzi ne mândrim că avem în atelierul nostru echipamente de ultimă generație și o echipa sudată fără de care nu am fi putut crește. Am investit tot profitul în procesul de creștere al acestui business, dar atunci când vedem că produsele noastre aduc bucurie clienților noștri realizăm că toate eforturile au meritat. Pentru că în final e vorba de win-win. Un business de succes are nevoie de clienți fericiți.
4. Care este elementul definitoriu al afacerii tale și cum se diferențiază ea de firmele concurente?
MB: Mobiera încearcă să ofere servicii complete, pornind de la mobilier la comandă, până la orice ține de amenajări interioare. Ce oferim noi în prezent ar scuti clientul de numeroase vizite la furnizori diferiți. E vorba de o economie de timp semnificativă, plus garanția produselor atent alese.
5. Ce rol ocupă promovarea în afacerea ta și cât ești dispus să investești în campaniile de promovare?
MB: Promovarea este foarte importantă, însă noi am obținut rezultate foarte bune organic, fără campanii plătite. Ne-am creat o imagine în piață care ne-a ajutat să câștigăm clienți noi doar prin recomandări. Iar pe mobilierul la comandă chiar nu am avut nevoie de nicio promovare plătită, întrucât facem cu greu față cererii.
6. Care a fost cel mai mare obstacol pe care ai reușit să îl depășești și cum anume?
MB: Obstacole sunt permanent, dar probabil cel mai mare este instabilitatea fiscală. Este greu să previzionăm, să ne ținem de un plan de dezvoltare al firmei pe termen mediu și lung atunci când cei ce ne conduc fac mereu modificări legislative.
7. Care crezi că sunt trăsăturile unui antreprenor de succes în România?
MB: Cred că ar trebui să ne întrebăm în primul rând ce înseamnă un antreprenor de succes în România? Pentru că avem mulți oameni de afaceri cu profituri uriașe, pe care nu i-aș da ca exemplu de urmat. Dacă ar fi să proiectez un ideal-tip al antreprenorului de succes aș spune că el este un bun negociator, atent la resursele umane din companie, dispus să își asume riscuri, inovator, flexibil…și lista poate continua.
8. Ai avut un mentor în antreprenoriat?
MB: Îmi place să urmăresc traseul antreprenorilor de succes de la nivel mondial, dar nu m-am agățat de nici unul. Mi-a rămas însă întipărită în minte imaginea lui Warren Buffet care, deși a ajuns miliardar, a locuit toată viață în aceeași locuință modestă. Un tip chibzuit, care nu a uitat de unde a plecat.
9. Ce tactică de lucru abordezi cu angajații tăi pentru a-i motiva și a-i reține în firmă?
MB: Sper ca angajații noștri sunt convinși de importanța pe care o au pentru bunul mers la firmei. Nu am avut fluctuații mari de personal, iar standardele pe care le cerem angajaților noștri sunt destul de ridicate. Le respectăm timpul liber; foarte rar se întâmplă să le cerem să lucreze peste program sau in weekend. Și credeți-mă că în industria noastră acest lucru este o raritate. Însă preferăm să refuzăm clienți noi decât să suprasolicităm echipa pe care o avem în prezent. Cum spuneam, ne-ar fi de mare ajutor să mărim echipa de producție cu 1-2 oameni.
10. Cum crezi că te percep angajații ca șef?
MB: Sper că după anii în care am lucrat împreună, angajații mei sunt convinși că sunt genul de șef cu care poți vorbi de la egal la egal. Petrecem atâtea ore împreună pe zi – mai mult decât cu familia până la urmă – și ar fi păcat să nu avem o relație destul de apropiată. Nu sunt genul de șef scorțos. Nu țin la etichetă, nu mă îmbrac la costum. Intru personal în atelier oricând este nevoie de o mână suplimentară de ajutor. Cred că sunt un coechipier, mai curând decât un șef.
Mulțumim pentru răspunsurile oferite și mult succes în afaceri!