Iubește să se joace, să experimenteze, să creeze emoții pozitive în rândul clienților săi. Haideți să-l cunoaștem pe Andrei Toma, creatorul din spatele companiei Homepod, o afacere care are în centrul activității sale structuri de construit inteligente.

Te rugăm să te prezinți în câteva cuvinte

AT: Buna. Sunt Andrei si abilitatea mea este cea de a crea. Unii colegi spun ca sunt inovator insa eu stiu ca doar imi place sa caut fara sa stiu ce vreau sa gasesc.

Spune-ne câteva lucruri despre afacerea ta. Cum a început totul?

AT: De mic am vrut sa descopar lumea. Dupa mai multe tentative de plecat, la 19 ani am decis sa plec in UK. Am studiat si am lucrat ceea ce imi place. Sa descopar. Așa am descoperit Cristalul Reticular si am castigat numeroase premii. Afacerea a pornit pe 11.11.11. Era sa fie si compania care primise 4 ani mai tarziu locul in topul celor mai inovative companii. Am zis ca sunt bun si sa fac ceva in Romania. Cand ma uit la România, văd educație. Așa am creat jucăria modulară sub formă de puzzle, care este si magnetică și care ajută utilizatorii să își dezvolte abilitățile cogntive dar și de îndemânare.

Ce anume te-a determinat să intri în zona antreprenoriatului? Cum a fost parcursul tău în această zonă?

AT: Antreprenoriatul s-a născut din nevoia de a avea ceva cu care să ma diferențiez față de colegi, dar ne-având destui bani, am fost nevoit să lucrez mai mult. La școală vindeam curele și șepci cool, la liceu făceam machete și desene și așa am strâns bani să merg la facultate privată in UK. Acolo am întâlnit mulți oameni competitivi unde m-am perfecționat și am fost fascinat de limbajul coerent și organizat, ceea ce mi-a fost de folos ca exemplu in perioada mea următoare.

Care este motto-ul de la care pleci în viață și cum ți-a influențat el afacerea?

AT: Nimic nu este permanent și dacă tot sunt aici și fac bine, cu siguranță am început de ieri.

Cum se îmbină viața ta personală cu cea profesională?

AT: O simbioză perfectă. Îmi place să mă joc, recunosc ca așa sunt fericit.

Ce te motivează cel mai mult în munca ta?

AT: Clientii care sunt mulțumiți. Observ că fericirea vine ca o rasplată a muncii depuse, iar acea răsplată este dată de clienții carora le plac produsele noastre.

Care este elementul definitoriu al afacerii tale și cum se diferențiază ea de firmele concurente?

AT: Inteligența din companie; informațiile adunate, cunoștințele fondatorilor și a colaboratorilor, dar și modul prin care se obține inteligență, fie despre competitori, produse, procese sau moduri competitive pentru a dobândi inteligență.

Care sunt cele mai importante 3 resurse pe care le-ai investit în afacerea ta?

AT: Somnul, timpul liber și toate rezervele financiare. La un moment dat nu dormisem, nu aveam nici unde sa dorm, si nici finanțe să cumpăr opțiuni. Tot timpul am crezut că voi descoperi ceva.

Ce rol ocupă promovarea în afacerea ta și cât ești dispus să investești în campaniile de promovare?

AT: Daca produsul este corpul și banii sunt sângele din corp, ei bine, promovarea se face prin 5 simțuri. Pentru noi, promovarea ocupă un rol foarte important pentru a atinge cele 5 simțuri ale clienților. Jucăria noastră este foarte echilibrată vizual, iar la atingere este foarte curbată, ceea ce oferă un sentiment plăcut. Sunetul magneților este cheia atragerii pieselor, iar utilizatorii se simt răsplătiți de acest sunet. Pe viitor le vom introduce o gamă comestibilă, iar deliciul lor va îmbăia papilele gustative și olfactive.

Care sunt cele mai mari realizari pe care consideri că le-ai atins până în momentul de față? (pe planul business-ului)

AT: Am făcut cunoștință cu un membru al familiei Rothschild iar ulterior am lucrat la un contract cu Macquarie Bank, care m-a scos din dificultatea financiară mult timp.

Care a fost cel mai mare obstacol pe care ai reușit să îl depășești și cum anume?

AT: Cel mai greu a fost să învăț limbajul legal al unui business. Pentru acest lucru am avut nevoie de multe cunoștinșe legale. Ca să le dobândesc, după serviciu ieșeam în pub-uri și discutam cu avocati si juriști în centrul Londrei, iar la bere am învățat mai repede și limba dar și terminologia.

Care crezi că ar trebui să fie punctele forte ale unei faceri pentru a rezista pe piața din România?

AT: Să ai părinți parlamentari sau să te naști cu o avere foarte mare.

Care crezi că sunt trăsăturile unui antreprenor de succes în România?

AT: Consilier prezidential, sau parlamentar, deputat sau senator, sa obtina finantari cat mai multe si sa abuzeze cat mai mult de clientii lor.

Ai avut un mentor în antreprenoriat?

AT: Am avut și am mentori foarte experimentați – am încercat și români mentori. Lucrurile pe care le inveți sunt benefice de la caz la caz, dar am impresia ca celor din România le lipseste un pic de educație și nu văd cu adevărat soluțiile problemelor pe care le aveam. Pe când cei din alte state, veneau cu exemple care ma făceau să înțeleg mai ușor, din perspectiva mea.

Crezi că există vreo diferență între o afacere condusă de un bărbat și cea condusă de o femeie?

AT: Cred că unele femei conduc mai bine decât unii bărbați.

Dacă te-ai putea întoarce în timp ce schimbări ai face?

AT: L-aș pune pe repeat în momentele alea faine, iar pe alea nașpa le-aș da pe fast forward. 😊

Ce tactică de lucru abordezi cu angajații tăi pentru a-i motiva și a-i reține în firmă?

AT: Share options. Tot timpul. Ori fac parte ori nu mai fac. Dar să fie buni.

Cum crezi că te percep angajații ca șef?

Arogant, meen. Sarcastic, cinic, smart, cool, pretty – cam în toate felurile pe care ți le poți imagina. E ca și cum ar avea perioade. Problema e că sunt și băieti cu perioade.

Ce sfaturi ai pentru un tânăr antreprenor aflat la început de drum?

AT: Mai intâi fă-ți relații cu posibili clienți și apoi începe o afacere.

Te vezi îmbătrânind în România sau îți dorești să îți duci visul mai departe în afara țării?

Îmi place și în România, dar nu îmi place să stau într-un loc.

Lasă-ne datele tale de contact (site, pagina de facebook, cont Linkedin) pentru a fi mai ușor de găsit de către cei interesați de munca ta.

Mă găsiți pe :Site, Pagina de facebook, Pagina de linkedin.