Testate ca-n curtea scolii, certificate la gramada si cu nume gresite in engleza. Adevarul socant despre masinile care au invadat lumea.

Bernstein Reasarch este o agentie care face diverse studii calitative la cerere. Sigur ca unele sunt si din prorpie initiativa in ajutorul pietei. Ultimul este de 200 de pagini numai despre industria de amsini din China. Desi unii ar putea interpreta acest studiu ca pe o “comanda” de frica exploziei chinezesti pe piata asta, adevarurile din concluzii sunt sustinute de oameni “dinauntru” – angajati sau fost angajati la companii producatoare de masini.

In primele zeci de pagini ale cercetarii, Bernstein Research vorbeste despre baza industriei auto de masini in China. O industrie fara istorie care-si tradeaza nivelul submediocru inca de la nume – Great Wall, Chery (cu un singur “r”) sau Brilliance. Wall Street Journal a definit cultura corporatista Chery ca pe “un hibrid dubios de business comunist cu antreprenori privati”.

In studiul Bernstein se vorbeste si despre existenta unor aranjamente in presa pentru slavirea sau ingroparea anumitor brand-uri concurente intr-un concurs continuu de vanatoare dupa investitori straini (GM).

Unul dintre executivii care a deal-uit brand-uri mari pentru productie in China spune in raportul Bernstein ca aceste companii mari nu-si asuma parteneriateleasa cum ar trebui. Singura exceptie este General Motors – in colaborare cu SAIC -, care a investit miliarde de euro si a crescut numarul anjajatilor cu 600% (2.500 de oameni acum).

Si Great Wall este apreciata si descrisa in mare parte pozitiv in acest studiu. Isi onoreaza funrizorii si colaboratorii la timp, un lucru care atrage respect si incredere in afacerile de azi.

Multi angajati, nu neaparat din top management, sunt distrusi in aceasta cercetare. In urma unor interviuri confidentiale reiese ca sunt niste oameni greoi, nereformabili, multi au venit din sistemul politic inapoiat si se acopera unul pe altul cand gresesc.

Unul dintre oamenii interogati a vorbit despre copiile chinezesti dupa masini consacrate. O epoca intreaga de productie, cea recenta, se bazeaza pe modelul Toyota Corolla – cel mai vandut din toate timpurile, orignalul, nu produsul chinezesc. Subansamblele sunt pur si simplu copiate sau comandate de la furnizori aftermarket si impachetate intr-o caroserie seamana sau nu cu originalul.

Concluzia este ca industria chinezeasca de masini nu este in stare deocamdata sa creeze o masina cap-coada. Copierea si adaptarea este metoda de supravietuire, dar si de cucerire a pietei mondiale in momentul de fata. Este un proces simultan care curge in favoarea economiei chinezesti.

Unul dintre ingineri spune ca toti producatorii sunt obsedati de Volkswagen. Vor neaparat sa faca masini la fel ca Volkswagen. Problema este ca in loc sa faca un lucru simplu, clasic si eficient (ex: suspensie), ajung la ceva complicat pe care nu sunt in stare sa-l faca bine.

Piata auto din China nu functioneaza dupa niste reguli moderne care pot confirma calitatea pretinsa si promovata. Acolo unde marile marci auto investesc miliarde pentru rezultate, chinezii sunt la nivelul piticului. SI vorbim despre cercetare, o coponenta decisiva pe o piata plina de competitie in orice segment.

Toyota si Volkswagen investesc undeva la 10 mld. $ anual in cercetare si dezvoltare. Chinezii nu trec de 100 mil. $. Seful de cercetare de la Geely povesteste in studiul Bernstein ca in toata China exista doar doua tuneluri de vant pentru testarea masinilor. SUnt costuri prea mari si prefera sa cheltuiasca banii pe dotari cum ar fi navigatia – dotari care iau ochii cilentilor.

Pentru analiza completa a producatorilor chinezi de masini, compania Bernstein a testat doua masini, un EC7 de la Geely si un H5 de la Great Wall. Dupa perioada de teste s-au trecut in raport defectiuni la alimentarea motorului cu benzina, puncte de sudura aiurea, rugina ina naumite zone dupa cateva sute de km.

Concluzia generala si finala este ca industria de masini din China mai are vreo 10 ani de recuperat pana la nivelul civilizat de productie, cu tot ce inseamna stadiile unui proiect complet.

Exista si o speranta. Studiul Bernstein a luat la control una dintre masinile noi, modelul H6, urmaotarea generatie Great Wall H5. Progresele din punct de vedere al calitatii sunt destul de mari intr-o perioada scurta (15 luni).

sursa:incont.ro