In Romania se pot dezvolta afaceri frumoase chiar si cu parfum de flori
A intrat in hatisul mediului de afaceri romanesc in 2001, cand, cu 300 de euro, si-a lansat propria agentie de web design Avantaj NET, un gest firesc dupa absolvirea Facultatii de Automatica si Calculatoare. Dupa doi ani, pentru ca voia sa invete sa faca site-uri de comert electronic, a lansat FlorideLux.ro, prima florarie online din Romania.
Proiectul, care la inceput a fost unul intern, de incercare, a ajuns anul trecut la o cifra de afaceri de jumatate de milion de euro, iar de Valentine’s Day fondatorul isi propune vanzari de 15.000 de euro.
Marius Dosinescu spune ca nu este indragostit de flori, dar vorbeste cu pasiune despre bujorii romanesti, anemonele batute sau o specie rara de trandafir, flori pe care ii place sa le ofere de cate ori are ocazia.
Si-a ales insa acest domeniu, in 2003, pentru dezvoltarea unei afaceri, pentru ca era o nisa neacoperita la vremea respectiva, pentru ca era cea mai usoara trecere de la ceea ce facuse pana atunci si pentru ca voia sa invete si sa se dezvolte odata cu piata de comet electronic.

„De ce flori? A fost o trecere naturala de la ceea ce stiam, la ceva ce am invatat pe parsurs. Nu eram pasionat de flori, dar m-a pasionat business-ul pe care il puteam face cu ele Era la vremea respectiva o nisa neacoperita si doar mergand pe strada si vazand numarul de florarii, fara cine stie ce studii complicate, iti dadeai seama ca romanii consuma flori, le place sa ofere si sa primeasca”, a povestit Marius Dosinescu, CEO FlorideLux.ro, intr-un interviu pentru incont.ro.
Cu un site, care a costat aproximativ 5.000 de euro, cateva echipamente de logistica si foarte multa publicitate si PR, Dosinescu punea pe picioare prima florarie online din Romania, afacere in care investitia initiala s-a ridicat la 30.000 de euro.
„Cea mai mare parte din aceasta suma am cheltuit-o pe publicitate, marketing, promovare in presa, pentru ca in cazul unei asftel de afaceri promovarea este cea mai importanta”, spune Dosinescu, adaugand ca in acest fel urma sa schimbe comportamentul clientilor, obisnuiti pana atunci sa-i procure florile de la ghereta din strada. In plus, plata online era, de asemenea, un tabu pentru romani, intr-o perioada in care se faceau primele tranzactii cu cardul. De altfel, recunoaste CEO-ul FlorideLux.ro, faptul ca afacerea sa s-a dezvoltat in paralel cu piata cardurilor a fost un mare avantaj.

Desi oferta cuprinde peste 2.000 de sortimente, romanii prefera trandafirii
Primii clienti pe care i-a avut au fost romanii din strainatate, care erau obisnuiti cu sistemul si care voiau sa faca surprize placute familiilor ramase in tara. „Ulterior zona de corporate a adoptat ideea, iar la un moment dat 80% din clientii nostri erau firme. Treptat au inceput si persoanele fizice sa faca comenzi, pe masura ce piata de carduri a crescut, am fost practic pe val”, explica Dosinescu.
Avantajul pe care l-a avut FlorideLux.ro in fata concurentei, care a aparut in anii urmatori, a fost livrarea gratuita la domiciliu in toata tara, in maximum 24 de ore. Si, evident, din nou, multa publicitate – audio, pe televizor, outdoor, marketing si PR.
„Avem o varietate mare de sortimente, peste 2.000, si 4.500 de coduri alocate. In plus, pe langa clasicul buchet de flori, pe care poti sa-l cumperi si de pe strada, mai adaugam un ambalaj, o cutie, un accesoriu, care ridica pretul, dar nu foarte mult. De exemplu, in florariile clasice firul de trandafir este 9 lei, noi il vindem cu 10 lei”, spune Dosinescu.
Si desi oferta este foarte variata, romanii sunt traditionalisti si prefera sa cumpere in principal trandafiri. „In aceasta perioada mai speciala, dar si pe parcursul anului, pentru diferite ocazii, clientii cumpara trandafiri rosii. Apoi ii prefera pe cei galbeni si roz. Urmatoarele in top sunt lalelele, alte flori de sezon si aranjamentele cu mai multe sortimente”.
90% din florile din Romania provin din Olanda, dar Kenya vine tare din urma
Aproape 90% din florile pe care le comercializeaza provin, dupa cum era de asteptat, din Olanda, fie prin intermediari, fie direct de la producatori, dar in ultima perioada vin puternic din urma Kenya si, surprinzator, Romania.