Noul timbru de mediu aduce o diferenţiere a sumelor plătite pentru înmatricularea maşinilor, în funcţie de tipul de combustibil, maşinile second-hand cu motare diesel, adică preferatele românilor, fiind mai taxate decât cele pe benzină. Cum să plăteşti cât mai puţin pentru maşina diesel second-hand?

Românii amatori de maşini second hand preferă achiziţia de maşini diesel. Cum valoarea finală a timbrului de mediu ţine cont de mai multe variabile, printre care nivelul de emisii, capacitatea cilindrică şi vârsta maşinii, aceste lucruri trebuie combinate cu atenţie, pentru a rezulta o valoare a taxei cât mai mică. Poate apărea situaţia în care, de exemplu, o maşină mai nouă şi mai scumpă să devină, în final, mai rentabilă pentru cel care o cumpara, după plata taxei, comparativ cu una mai veche şi mai ieftină.

Pentru exemplificare, am luat în calcul valorile de taxare pentru un VW Golf diesel, cea mai cumpărată maşină second hand de pe piaţa locală.

E preferabil ca maşina să fie Euro 5

Pentru cei cu ceva mai mulţi bani, e preferabilă achiziţia unei maşini second hand cu standardul de poluare euro 5. Asta pentru că, la euro 5, nu se face diferenţierea, în calculul taxei, pe tipul de combustibil, deci dieselul este taxat la fel ca benzina. Spre exemplu, un VW Golf 2.0 TDI din 2010, euro 5, va avea un timbru de mediu de doar 130 de euro. Însă, un Golf 1.9 TDI, care este doar cu un an mai vechi, din 2009, dar are norma euro 4, are un timbru de mediu de zece ori mai mare, adică 1.300 de euro.

Mare atenţie la emisia de dioxid de carbon, să fie cât mai apropiată de 100, sau mai mică

Emisiile de dioxid de carbon, pe care le găsiţi fie în actele maşinii, fie pe internet, sunt determinante în calculul noii taxe. Evident, situaţia ideala, din acest punct de vedere, ar fi aceea a unei maşini euro 5 cu niveluri mici de emisii, spre 100 de grame de C02 pe kilometru. Astfel, un Golf 1.6 TDI Blue Motion, din 2010, are o taxă de nici 60 de euro, dar asta pentru că, pe lângă standardul euro V, are emisii de doar 114 grame/km.

Standard Euro 4? Maşina mai veche, o soluţie

Prin actualul sistem de taxare, autorităţile par a intenţiona să pună o frână exact achiziţiei maşinilor cu o vechime care să le includă în standardul euro IV, tocmai pentru că aceste maşini, prin preţul avantajos şi vechimea cât de cât rezonabilă, reprezintă cea mai mare ameninţare pentru maşinile noi. Aici, oarecum paradoxal, cine vrea să facă o economie şi nu se sperie de câteva zeci de mii de kilometri în plus, poate opta pentru o maşină mai veche, pentru că, acţionând criteriul de depreciere al vârstei maşinii, taxa este mai mică. Iar această economie se adaugă oricum la preţul mai mic al maşinii mai vechi. Astfel, pentru un Golf 1,9 TDI din 2009, euro IV, taxa este de 1.330 de euro. Pentru un Golf 1,9 TDI din 2006, tot euro 4, taxa este de doar 1.067 de euro. Evident, nu trebuie să apară mari diferenţe între nivelul de emisii, pentru ca efectul deprecierii să fie cât mai avantajos pentru dvs. În cele două exemple de mai sus, maşina mai nouă emite 144 de grame, iar cea mai veche 151 de grame.

Feriţi-vă de motoarele mari

Nu este cazul Golfului, care are motorizări diesel de maximum 2 litri, dar trebuie avut în vedere mai ales de cei care doresc un SUV, mai ales că taxa este enormă oricum. Pentru exemplificare, am luat în calcul VW Touareg din 2006, o maşină destul de scumpă nouă, dar al cărei preţ coboară chiar şi sub 12.000 de euro, în funcţie de kilometraj şi dotări. Astfel, un Touareg de 2,5 litri TDI fabricat în a doua parte a lui 2006 are o taxă de 6.200 de euro. Un Touareg de aceeaşi vârstă, dar cu motor de 3 litri TDI ajunge să fie taxat cu circa 7.000 de euro. Dacă ajungem la motorul de 5 litri TDI V10, taxa este de 9.500 de euro. Evident, se ajunge la aceste niveluri şi din cauza emisiilor mari, dieselul de 5 litri luat în calcul de noi având trecute 332 de grame de CO2/km.
Sursa: ECONOMICA.net