Filarmonica de Stat Iași

De-a lungul vremii numele Iașului și al României au fost permanent legate de viața muzicală europeană – între evenimentele deosebite merită menționate concertele lui Franz Liszt, din anul 1847.

În 1860 a fost înființată la Iași, Școala de Muzică și Declamațiune (transformată patru ani mai târziu în Conservatorul de Muzică și Artă Dramatică). După o tentativă nereușită (1868), în 1918 e fondată la Iași Societatea Filarmonica „George Enescu”.

Filarmonica de Stat „Moldova” din Iași, instituție cu activitate artistică permanentă, a avut concertul inaugural la 9 octombrie 1942, sub bagheta lui George Enescu.

După anul 1942, repertoriul orchestrei simfonice ieșene a devenit o preocupare principală pentru muzicieni. Profesorul Radu Constantinescu – primul director – și ceilalți susținători ai instituției nou constituite concepuseră un ansamblu capabil să abordeze repertoriul simfonic reprezentativ și astfel, în primul ei deceniu de existență, formația și-a însușit un foarte divers și bogat repertoriu simfonic, ce a constituit baza nașterii de mai târziu a stilului interpretativ propriu.

În primăvara anului 1953 se produce un eveniment ce va deschide noi și fericite perspective de dezvoltare artistică: înființarea Corului. Ansamblul coral ieșean, creat prin strădaniile profesorului George Pascu și ale directorului de atunci al Filarmonicii – compozitorul Achim Stoia – este unul din primele ansambluri de acest fel din România. Numele său este cel al marelui compozitor și dirijor român Gavriil Musicescu. Astfel a fost posibilâă interpretarea pentru prima dată la Iași a Simfoniei a IX-a de Beethoven (la 4 iunie 1954), a Requiem-ului de Mozart (27 mai 1955), a Oratoriului „Anotimpurile” de Haydn (26 aprilie 1957), Requiem-ul de Verdi (17 februarie 1961) și a Cantatei „Carmina burana” de Carl Orff (19 ianuarie 1962).

În anul 1958, Ion Pavalache i-a urmat profesorului George Pascu la conducerea corului, desfășurând în această calitate o activitate bogată și diversă, de peste 3 decenii.

În anul 1962, la pupitrul orchestrei simfonice ieșene vine tânărul dirijor Ion Baciu, faptul constituind, după crearea Corului, al doilea moment de răscruce în viața Filarmonicii.

Ion Baciu devine în scurt timp o personalitate a Iașului muzical și, după o perioadă de tatonări, pornește la închegarea atât de cunoscutei sale „orchestre-super”, prin întinerirea substanțială a ansamblului simfonic cu studenți ai Conservatorului. Nu numai atât: sesizând că nimeni altul anumite caracteristici specifice școlii instrumentale ieșene – existența, de pildă, a unei disponibilități locale aparte pentru instrumentele de coarde – pornind de asemenea de la unele afinități proprii, Ion Baciu va crea ceea ce maestrul Elenescu a numit „o echipă simfonică”, iar muzicologul Iosif Sava – „Stradivarius-ul lui Baciu”.

Un moment culminant al epocii Baciu îl constituie interpretarea la Iași, în 1975, apoi la București, în 1981, cu prilejul Centenarului nașterii lui George Enescu, a operei „Oedip”. Dovedind cu această ocazie remarcabile calități de compozitor, orchestrator, regizor și scenograf, maestrul Ion Baciu a realizat o foarte interesantă și apreciată versiune de concert a capodoperei enesciene.

După anul 1970, orchestra devenise deja un ansamblu cu personalitate artistica și Ion Baciu o lansează în viață muzicală a țării, apoi, foarte curând, peste hotare. Din 1971, în fiecare an au loc turnee care stimulează ascensiunea artistică a ansamblului și îi facilitează contactul cu repertoriul nou și divers, creându-i capacitatea de adaptare la orice stil și gen componistic.

În perioada 1980-1991, Cvartetul Voces activează ca ansamblu permanent al Filarmonicii ieșene.

Filarmonica ieșeană a devenit astfel o prezență artistică remarcata si apreciata nu o data, pe scenele de concert din tara – in primul rand cele bucurestene – si din strainatate: Sala „Beethoven” de la Bonn, Teatrul antic de la Macerata (Italia), Concertgebouw din Amsterdam, Meistersingersaal din Nurnberg, Sala „Edvard Grieg” din Bergen (Norvegia), Salle Gaveau din Paris, Auditorium-ul din Madrid, Gewandhaus din Leipzig, Tonhalle din Zurich, Gasteig de la Munchen… De asemenea la New York, Washington, Chicago, San Francisco, Boston si Los Angeles ori la Vancouver, Edmonton, Ottawa, Toronto, Montreal…

De aproape doua decenii, Orchestra simfonica a Filarmonicii iesene sustine anual etapa finala si gala laureatilor la Concursul International „Grand Prix Maria Callas” de la Atena (prima participare in 1990).

Roadele miilor de ore de repetitie cu Ion Baciu nu au intirziat sa apara. Dupa mai mult de 25 de ani, muzicienii ieseni sunt cunoscuti datorita profesionalismului, exigentei, disciplinei, toate dublate de un inepuizabil entuziasm.

Datorita existentei celor doua ansambluri artistice ale Filarmonicii iesene – Orchestra simfonica si Corul Academic „Gavriil Musicescu” – a fost posibila prezentarea unor lucrari din repertoriul vocal-simfonic si de opera, precum si un impresionant numar de piese a cappella – capodopere romanesti si universale. In prezent, disponibilitatile repertoriale ale artistilor Filarmonicii din Iasi sunt practic nelimitate: de la clasic la contemporan; simfonic, vocal-simfonic, opera, cameral; muzica culta si de divertisment, jazz simfonic, muzica de film etc.

Paralel cu prezenta scenica, ansamblurile Filarmonicii iesene au inregistrat zeci de ore de muzica, din cele mai diverse genuri si perioade, romaneasca si straina, pe disc, la radio si la televiziune.

In anul 1986, dirijorul Ion Baciu a parasit Filarmonica si Iasul, fiind urmat la pupitrul orchestrei – timp de 13 ani – de Gheorghe Costin (1988-2001). In perioada 1995-2001, alaturi de Gheorghe Costin, la pupitrul orchestrei iesene a activat tanarul si talentatul Camil Marinescu; iar din 1998 pana in 2009, celor doi li s-a adaugat un al treilea – Alexandru Lascae.

Din anul 1990, dirijorul si mentorul Corului Academic „Gavriil Musicescu” al Filarmonicii a devenit Doru Morariu.

Din anul 2003, Filarmonica ieseana a acordat titlul de „Principal Guest Conductor” dirijorului italian Michele Santorsola. Intre anii 2007-2010, Michele Santorsola a fost dirijor permanent.

Din anul 2004, Filarmonica a acordat titlul de „Principal Guest Conductor” dirijorului american Paul Nadler.

Din martie 2006, acelasi titlu, de „Principal Guest Conductor”, i-a fost acordat si tanarului dirijor Mark Mast din Germania.

In prezent, Orchestra simfonica numara 63 membri permanenti si 10 colaboratori, iar Corul Academic „Gavriil Musicescu” cuprinde 59 de membri titulari si 10 colaboratori permanenti.

Din aprilie 2008, Cvartetul de coarde Ad libitum s-a alaturat ansamblurilor artistice titulare ale Filamonicii „Moldova” din Iasi.

 

Sursa: filarmonicais.ro